JAK FOTIT OHŇOSTROJ

Jak fotit ohňostroj ?

_MG_3067

10 kroků k pěkné fotce ohňostroje

 

Vánoce za dveřmi a spousta z vás najde pod stromečkem fotoaparát.

Přes vánoce si nového mazlíčka trochu ohmatáte a čekáte kromě rodinného veselí na nějakou příležitost, jak otestovat, „ co to vlastně umí “, a napadne vás kromě silvestrovských akčních snímků přátel také zdokumentovat ohňostroj.

Všude na pohlednicích a obrázcích vidíme bohaté kytice vybuchujících barevných petard. Tak proč to nezkusit!

 

Vybavení: nabitý fotoaparát

Ideálně: stativ + dálková spoušť

 

K fotoaparátu:

V první řadě je třeba si prohlédnout, co vám Váš fotoaparát nabídne a co zvládne.

 

Máme 2 možnosti:

Fotoaparát je poloautomat nebo plný automat.

 

Plně automatický fotoaparát

Většinou se jedná o malé kompakty.

Při plném automatu máme opravdu málo možností, jak do procesu fotografování nějak zasáhnout.

Plně automatické fotoaparáty neumožňují žádné ruční nastavení některého z parametrů, které ovlivňují expozici a mívají většinou pouze možnost nastavení scénických režimů. Takže zbývá možnost buď v režimu najít ohňostroj, nebo alespoň režim noční focení.

Poloautomat nám nabídne mnohem více

Na obrázku vidíme možnosti expozičních režimů.

_MG_5778

 

Jak tedy na to ?

Chceme-li povedený snímek, je nejlépe ho v předstihu připravit J

 

1. PLÁNUJEME SCÉNU

Ohňostroje nejsou většinou náhodnou záležitostí, takže víme rovnou, kde a kdy se ohňostroj koná.

Je tedy dobré, pokud je to možné, si v předstihu prohlédnout místo odpalu, když to není například loď uprostřed Vltavy. Pak je potřeba se alespoň dopídit, kde přibližně bude loď kotvit, a odhadnout, „ kam to bude asi létat“. V  klidu si celou scénu představit, vzhledem ke krajině či městu, vzít v úvahu světelné efekty, okolní architekturu, lampy pouličního osvětlení. Ideální je udělat si rozvahu po setmění, protože ohňostroj bude také až za tmy. Tím se naplánuje kompozice snímku. Plánovat kompozici po prvním odpálení je pozdě. Také je třeba brát v potaz, že se kolem vás bude nejspíš „ motat“ hromada lidí, kteří jsou schopni se bez rozmyslu klidně postavit až před objektiv, popřípadě zavadit o stativ.

 2. STATIV

 

Nejdříve je důležité si povědět, že noční snímky vyžadují delší expoziční čas, a ten „z ruky“ těžko zvládneme. Takže je třeba mít nějaký stativ, na kterém bude fotoaparát upevněn. Jako nouzové řešení je možné si fotografovanou scénu obhlédnout a vybrat si místo, kde fotoaparát položíme na pevný podklad, abychom celou scénu viděli.

Pokud máme stativ a fotoaparát je na něm upevněn, je sice pevně uchycený, ale stejně se v první chvíli drobně chvěje, protože materiál pruží. Doba chvění záleží na typu stativu a hmotnosti fotoaparátu.

Dálková spoušť umožnuje začít fotit i bez kontaktu s fotoaparátem. Tím docílíme toho, že zamezíme drobnému rozvibrování stativu a následně pohybové neostrosti snímků.

Pokud nemáme dálkovou spoušť, je možné na fotoaparátu nastavit tzv. autospoušť, většinou na 2 nebo na 10 vteřin. 10 sekund je čas, kdy se stativ i fotoaparát určitě uklidní.

 

3. Nastavení – FOTAPARÁT

Kompakt – scéna režim ohňostroj, když není, nastavíme noční focení a spoléháme na techniku.

Poloautomat – nejlepšího výsledku dosáhneme manuálním nastavením hodnot na fotoaparátu.

Takže na voliči nastavíme – M

_MG_5886

4. Nastavení – ZÁVĚRKA

Nastavovat čas závěrky je otázka citu. A typu ohňostroje.

V tomto případě je nejlepší volbou délky expozice nastavení „ BULB“.

Tato volba exponuje tak dlouho, dokud držíme spoušť. Takže pokud sledujeme dění, vždy je nejdříve slyšet vystřelení nálože k obloze. To je čas, kdy se připravit. Projektil má vždy drobné zpoždění, aby vylétl, zapálil směs a explodoval. Začít exponovat musíme cca sekundu po zapálení efektu. To nám už krásně kreslí po obloze světelné efekty v plné síle. Jakmile efekt uhasne, spoušť uvolníme.

_MG_5888

V ideálním případě je k dispozici dálková spoušť. Fotoaparát je na stativu a my dáváme pokyn, kdy začít fotit. Pokud nemáme dálkovou spoušť,

musíme opatrně mačkat spoušť na fotoaparátu, tak, abychom fotoaparát udrželi v klidu a nedošlo k pohybové neostrosti.

 

Další možností je přesné nastavení času, např. 5 sekund. Následně čekáme nějaký výsledek, který se ihned ukáže na LCD a vidíme, co všechno (př. hustota světelných efektů) se podařilo zaznamenat.

 

 

5. Nastavení – CLONA

Vzhledem k tomu, že potřebujeme dosáhnout velké hloubky ostrosti, aby došlo k prokreslení celé scény a vše bylo ostré, doporučuji jako minimální clonu číslo 8 a více.

 

6. Nastavení ISO

Při našem focení vzhledem k typu snímků a dlouhým expozicím není potřeba vysoká hodnota ISO, ale jde nám o kvalitu a šum. Ideální je nastavit ručně hodnotu ISO na 100.

 

7. BLESK

Blesk rozhodně manuálně vypnout, v našem případě by pouze jednoznačně znehodnotil snímky.

 

8. OSTŘENÍ

Kam a jak ostřit??

Ostření je velice důležité. Pokud máte možnost použít manuální ostření, určitě doporučuji.

Vyhlédněte si objekt, který je odhadem podobně vzdálený, jako předpokládané centrum ohňostroje a zostřete na něj. Pokud máte ostření na manuál, zůstane vám zaostřeno na naměřenou délku. Pokud máte fotoaparáty nastavené na automatické ostření, mívají ve špatných světelných podmínkách problémy zaostřit, navíc u pohyblivých objektů, jako je ohňostroj, se tento problém ještě více projeví.

_MG_5892

 9. Jaká šířka záběru?

Osobně bych použil raději širší objektiv a větší záběr. Ořez snímku lze udělat vždy, pokud nám ale bohaté kytice utečou ze záběru, už je zpět nikdy nedostaneme.

_MG_3062

10. Ohňostroj a kouř

Není kouře bez ohně a opačně. Krásné efekty kreslí na obloze bohaté kytice, ale zůstává za nimi kouř.

Zaleží na rozptylových podmínkách a větru, ale ideální čas pro focení je počátek ohňostroje. Obloha je čistá a efekty krásně kreslí. Druhá možnost je taková, že kreativní jedinci mohou kouř, který délkou ohňostroje nabírá na intenzitě, i vhodně využít.

 

_MG_3068

ohňostroj

 

Tak, a teď už nezbývá nic jiného, než vzít fotoaparát, vše nastavit podle návodu, a pak už jen fotit, fotit, fotit …..